accueil
LJUSTERAPI

? Frågor/svar ?

Frågor/svar

Varför ska man välja en ljusterapilampa som har den medicinska CE-märkningen?

Endast den medicinska CE-märkning garanterar fullkomligt säker användning. Lampor utan medicinsk auktorisering kan visa sig vara farliga (UV-ljus, flimmer…)

Är ljusterapi en lösning på mina problem?

I mer än 20 år har åtskilliga medicinska studier visat på ljusterapins effektiva verkan om du lider av vinterdepressioner, årstidbunden nedstämdhet eller störd dygnsrytm (jetlag, för tidig eller försenad sömnfas, nattskiftsarbete).

Forskningen riktar sig idag mot nya användningsområden (neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimer och Parkinson samt vissa ögonsjukdomar) men antalet internationella studier är fortfarande för lågt för att kunna hävda dessa nya användningsområden.

Under vilken säsong bör man utöva ljusterapi?

Så fort du känner av ljusbrist i och med att dagarna blir kortare kan du börja ljusterapin (den viktigaste perioden är mellan september och mars).

Efter hur lång tid kommer jag att känna av ljusterapins verkan?

Symptomen (trötthet, låg energi, dåligt humör…)försvinner successivt ett efter ett.
Räkna med endast 4 till 5 dagar för att konstatera de första förbättringarna.

Medför ljusterapin risker för vissa personer?

Ljusterapi kan utövas med största säkerhet. Inte desto mindre bör de personer som är överkänsliga för dagsljus, som lider av en ögonsjukdom eller som genomgår en medicinsk behandling och då särskilt med antidepressiva läkemedel, rådfråga sin läkare innan de påbörjar ljusexponeringen.

Blir jag solbränd med min ljusterapilampa?

Nej. Ljusterapilampor med medicinsk auktorisering avger mindre UV-ljus än naturligt dagsljus och DAYVIA-lampan har en skyddsskärm som filtrerar allt UV-ljus.

Kan jag använda min DAYVIA ljusterapilampa som skrivbordslampa för att dra fördel av dess exceptionella kvalitet och dess design?

Ja. Du kan använda den på morgonen som ljusterapi med maximal intensitet och sedan under eftermiddagen och särskilt under kvällen kan du fortsätta användandet av lampan med lägre intensitet för att inte hindra den naturliga utsöndringen av melatonin på kvällen några timmar innan sömn.

Är mitt kontor eller arbetsplats tillräckligt upplyst?

Ställ dig själv dessa frågor:
Känner du dig trött i ögonen i slutet av dagen?
Har du ofta huvudvärk?
Har du svårt att koncentrera dig på kontoret?
Rynkar du ofta ögonbrynen eftersom du har svårt att läsa på skärmen eller att noggrant titta på dokument och arbetsyta?
Om du har svarat ja på flera av dessa frågor finns det en risk att ditt kontor är dåligt upplyst: en ljusterapilampa hjälper dig att komplettera där naturligt ljus saknas.